Varšava 31. januára 2019 (HSP/Foto: TASR/AP- Kevin Wolf)

Poľsko chce zabrániť tomu, aby jeho druhú najväčšiu rozhlasovú stanicu Radio Zet prevzala spoločnosť Agora SA, ktorú financuje miliardár George Soros, čím chce sledovať príklad Maďarska, ktoré mu taktiež zabránilo pôsobiť vo svojej krajine

  • Facebook
  • Google+
  • VKontakte
Na snímke George Soros

Podľa webu Free West Media, hovorkyňa poľskej vládnej strany PiS Beata Mazureková na Twitteri napísala: “Štát by mal urobiť všetko pre zastavenie trhových špekulantov, aby nezvýšili svoj vplyv na mediálny trh.”

Námestník ministra kultúry Pawel Lewandowski pre televíziu wPolsce.pl k tomu povedal, že vláda nemá iné zákonné prostriedky na zabránenie zahraničného vplyvu, len bežné antimonopolné právne predpisy.

Poľská vládna strana Právo a spravodlivosť (PiS) opakovane vyzývala na “opätovnú polonizáciu” svojich médií spravovaných zahraničnými vlastníkmi. Zavedením pravidiel na obmedzenie vlastníctva skupín, ktorých holdingy na viacerých platformách a podiel na trhu sa považujú za “dominantné”, by znamenalo, že práve tí zo zahraničia by boli znevýhodnení.

Reč je aj o spoločnosti Agora SA, ktorej pomáha Soros v snahe zastaviť skupinu Fratria, vydavateľa provládneho týždenníka Sieci. Na tom sa podieľa aj mladá ukrajinská “ochrankyňa ľudských práv” Ljudmila Kozlovská, ktorú vlani poľská vláda deportovala bez akéhokoľvek vysvetlenia, pravdepodobne preto, že ona a jej poľský manžel Bartosz Kramek podnecovali nepokoje proti vládnej strane.

Obaja pre denník The Washington Post povedali, že majú dôvod domnievať sa, že ich agentúra pre vnútornú bezpečnosť považuje za hrozbu. Úrad pre cudzincov navyše potvrdil Kozlovskú za agentku Sorosa. Jeho Nadácia otvoreného dialógu to nazvala ako “akt politickej povahy vykonávaný poľskými orgánmi s cieľom zastaviť činnosť organizácie v krajine a v zahraničí”.

Poľskí europoslanci Kosma Zlotowski, Ryszard Antoni Legutko a Ryszard Czarnecki (všetci PiS), predložili Európskej komisii písomné otázky, aby sa pokúsili ukončiť akreditáciu Nadácie v registri transparentnosti. No európske inštitúcie to odmietli ako “neopodstatnené obavy”.

Tlak skupín spojených so Sorosom chcel v stredovýchodných európskych krajinách presadiť protiruskú pozíciu, no maďarský premiér Viktor Orbán na stretnutí s americkým veľvyslancom Davidom Cornsteinom povedal, že “odmieta tlačiť na Čínu a Rusko a radšej zostane neutrálny ako Rakúsko”.

USA sa už snažili niekoľko mesiacov nabádať členov NATO, aby posilnili svoju podporu Ukrajiny v konflikte s Ruskom a aby podnikli prísnejšie kroky proti údajnej čínskej počítačovej špionáži. Orbán ale odmietol oba kroky a, podobne ako mnohí ďalší európski lídri, otvoril možnosti čínskym investíciám do infraštruktúry svojej krajiny.

Podľa webu Wirtualnemedia.pl, ktorý podrobne informuje o prevzatí skupiny Eurozet, majiteľa viacerých rozhlasových staníc v Poľsku vrátane tej druhej najväčšej Radia Zet, vraví členka poľskej Rady národných médií Elżbieta Kruková, že “v Poľsku badať rôzne Sorosove aktivity” a dodáva: “Vstup Sorosa na mediálny trh je ďalším krokom v jeho konaní. Veľmi nebezpečný krok pre mediálny trh a verejnú diskusiu v Poľsku.”


Zdroj